v-twin

Avgassystem:

Hela förbränningsprocessen i motorn kan vi jämföra med en mänsklig lunga. Den mängd luft som andas in och andas ut avgör vad du kan uträtta och med vilken kraft. Mängden luft som passerar luftintag, förgasare, insug, topplock och inloppsventil avgör hur mycket bränsle som kan förbrännas. Hur mycket tryck å kraft som alstras för att driva ner kolven i explosionsslaget avgörs av hur mycket bränsle/luft blandning som förbränns och hur effektivt förbränningen sker.
Efter att förbränning har skett måste alla avgaser ut från förbränningskammaren (under avgasslaget), genom avgasventil, toppens avgasport och ut i avgassystemet, såvida du inte har en turbo.
Om inte förbränningkammaren töms effektivt på avgaser förhindrar detta ny, frisk bränsle/luft blandning att komma in i förbränningskammaren. Motorn (lungan) kan inte andas effektivt och den ger mindre kraft.

Avgassystem:

Varför måste vi ha avgassystem? Värmen! Avgaserna från motorn är för heta för att bara släppa ut dem från motorn, så det behövs ett avgassystem för att kyla dem. För kort avgassystem eller inget leder till att hettan genererad av förbränningen blir så hög att motorns avgasventil blir bränd. I extrema fall kommer det att brännas hål i ventilen. Konsekvensen av detta blir förutom skador att kompressionen försvinner. Att borra hål, öppna upp eller korta av ett väl designat avgassystem kan ha samma effekt. Skulle man lyckas med en dylik övning ska man nog passa på att köpa en lott också.
De krav vi har på ett avgassystem är olika. Visst vill man ha en snygg å cool hoj och trender och mode drabbar många tack vara industrin som designar för brinnande livet. Å det är väl de här fabrikaten som säljen mycket. Vissa gillar staccatot från ett par drag pipes och väljer med öronen å bryr sej inte om att man tappar vrid vid låga varv. En hoj må låta mer och tros ha mer kraft men det är ofta en illusion, även om det är en trevig sådan. Ärligt talat så åker vi inte så fort om vi jämför oss med de andra plastmissilerna där ute å vi har nog kraft så att det räcker åt de flesta. Att det finns flera hästar som vill jobba men inte kommer ut i en ny hoj är ju inte Harley-Davidson´s fel utan myndigheterna. Visst är det lätt att plocka fram fem hästar till genom att fixa bättre ljuddämpare. Hittar man sedan ett 2-till-1-system som tilltalar ögat å låter bra så grattis …… men visst kostar det. Nya trendiga system nosar ju på 10.000:- vallen.
Avgassystem har tre uppgifter i dagsläget:
1. Leda bort varma avgaser från motor och biker.
2. Minska ljudet
3. Medverka till en fullständig förbränning och låga utsläpp av föroreningar tillsammans med förgasare/EFI, tändningssystem å kam.

Tittar man på en standard EVO Sportster 883 fungerar den bäst med ett avgasrör som har en innerdiameter på 1-3/4" och en längd på 29" för att producera max med hästar.
Längden är inte så noga på en tum när men man ska inte gå upp till diameter till 2". De passar bättre på en 1200 eller större XL-motor. Längden på avgasröret bör vara något kortare för att få ut max, runt 23".
EVO Big Twin motorer kräver längre avgasrör, medan Twin Cam vill ha ännu längre avgasrör. Fortfarande funkar alla standard-motorer bäst med 1-3/4" avgasrör. Det här är naturligtvis generaliseringar. Men mera kubik-tum och högre varv kortare avgasrör, längre pipor funkar bättre vid låga varv.

Avgasrördiameter.

De ända motorer som är på marknaden som kräver 2-1/8 till 2-1/2 rör är de liknande Merch`s 117", S&S 124" och 145" modeller å så R&R`s 155". Andra motorer av den här storleken är naturligt vis också kvalificerade. De här ger lite perspektiv till de feta avgasrör vi handlar till våra "små" motorer.
En gammal visdom är att en Shovelhead ska ha en länge på avgasrör runt 40". Det här är mellan tummen och pekfingret och varierar med olika Shovel-maskiner. För att få dn korekta längden får man börja med ett längre rör och köra i dyno. Kapa av en bit å testa i dyno igen. Upprepa det här till att man ser att effekt och vridmoment sjunker. Köpa ett nytt avgasrör och kapa detta så att max effekt erhålles. Något omständligt och dyrt.

Som vi sa så kör de flesta av oss på låga varv att då ha korta rör, typ drag pipes gör att du missar power och skitar ner luften. Positiv effekt av dessa kan du få om du ligger över 4000 rpm. Att ställa in förgasaren med drag pipes är näst intill omöjligt för låga varv. Visst snurrar motorn men frågan är hur bra.
De flesta aftermarket avgassystem ger mer effekt än original. Screamin Eagel slip-ons, vilka har funnits i 25 år, sägs ge 4 till 5 hästkrafter mer än standard. De här är ett billigt sätt att få några till hästar. Tråkigt nog bromsar de genomflödet onödigt mycket. S&S har slip-on som kan ge upp till 8 hästar och 5 ft. lbs mera vrid på bakhjulet. Med en större motor med mera kraft ska man gå upp i diameter på avgasrör.
Nästa steg blir att skaffa ett 2-till-1 system som Hooker eller Thunderheader för mer power. Visst finns det massor av avgassystem så använd eget omdöme.
För er som åker "bagger" (Elektra, Road King ….) blir det svårare efter som avgasrören, främre och bakre ska vara lika långa för att funka bra. Kolla själv längden på främre och bakre avgasrör. Från Panhead till Twin Cam är det främre avgasröret längre än det bakre.
Den så illa sedda crossover pipe fyller syftet att jämna ut skillnader i längd på avgasrör på ett bra sätt. Ska men öka kraften på en "bagger" på ett effektivt sätt måste man gå upp i storlek på ljuddämpare, vissa modeller är att föredra där man kan justera flödet. De var känt redan på 20-talet att ska man dämpa ljudet utan att bromsa flödet för mycket så ska ljuddämparens volym vara minst 10 ggr större än cylindervolymen.
Nästa steg blir att skaffa ett colektor-system.
System som man kan göra justeringar på är att föredra. Ett exempel är SuperTrapp.

Sammanfattning;

Vissa avgasrör har en diameter på 1-3/4" medan andra har grövre diameter för att klara större motorer. Vi vet ju att olika avgassystem kan göra att en motor generera olika mycket kraft.
Om vi tittar på "crossover pipe" på tidiga EVO och jämför dom med nya Twin Cam. En funkar med avsednde på prestanda, medan den andra knappast ger hästkrafter.
Den tidiga EVO´s avgasrör på Dyna, Softail och Sportster har denna "crossover pipe" relativt tidigt på avgasrören. De här är "tillbehör" för renare avgaser och till för att en skamfläck i många Harley-åkares ögon. Att byta till ett avgassystem utan "crossover pipe" på dom här modellerna är inget problem utom för "bagage-hojarna" som har olika längd på avgasrören. På senare modeller är "crossover pipe" vanligen gömd och ligger längre bak vid anslutningen till ljuddämparna. Då slipper man "skamfläcken" för ögat och får hjälp med att jämna ut avgasvolymerna vilket ger mer kraft. I staterna finns höga krav på ljudnivåer och som en följd av detta bromsar ljuddämparen även våra hästkrafter.
Motorn fungerar generellt bättre med ett "renare" avgassystem när det kombineras med en slid-förgasare, som Kehein CVH och Mikuni.
Högt lufthastighel in i förgasarens venturi ger också bättre flöde i avgasrören. Ett venturi som sitter nära insugskanal tvingar luften att röra sig snabbare därför att samma volym måste passera en mindre diameter på samma tid. De här kallas Bernoulli´s evation. Det här är viktigt att veta: enda sättet att få in samma volym på samma tid är att öka hastigheten ….. så för att vara optimal är det viktigt att avgasrörets innerdiameter, förgasarens venturi funkar med motorstorlek och design. Om en lathund för trimning säger att det kan funkar med en S&S Super E eller G förgasare på motorn bör man välja en E som har venturin närmare inlopp. Om motorn är under 98" räcker det oftast med avgasrör som har en innerdiameter på 1-3/4" men är motorn större bör man gå upp i diameter.
När man vet hur många faktorer som spelar in förstår man att höja ett avgassystem till skyarna i reklamen och visa en kurva från Dyno-test som bevis så ta det med en nypa salt.
I dag finns det inget avgassystem som är bäst på alla motorer. En del är bra för att de är justerbara andra ligger långt före för de är konstruerade med hänsyn till fysiken och ljudets lagar. De finns dom som är konstruerade enbart för att se bra ut eller låta bra och dom är ju lita suspekta om man är ute efter hästkrafter.
Trenden i dag för att säja avgassystem gör att man ofta hittar system som är för feta och långa för att ge hästkrafter.


Return to Stuff and ...