Oljepump på Twin Cam kontra EVO:

På en EVO finns det två motorutrymmen där oljan finns ansamlad, i botten och toppen. På Twin Cam är det tre - växellådan, botten och toppen. Oljan filtreras på en Twin Cam innan den når motorn, inte efter att oljan lämnar motorn som på alla tidigare H-D Big Twins.
Oljepumpen på en Twin Cam skiljer sig från EVO så till via att det är en "twin-geroter, dual-scavenge, crank-monted, internal dry sump".
EVO Big Twins har kugghjuls-pump som ger moderat tryck och flöde.
Med twin-geroter menas att en innre rotor med en tand mindre, driver en yttre ring som sitter exentriskt.
Twin står för att det finns både en matningssida och en retursida på pumpen. Påminner om den oljepump som funnits på Sportster sedan 1977. Den ger både högt flöde och tryck.
Dual-scavenge tar returen från två ställen, växellåda och vevhus.
Crank-monted förklaras av att pumpen sitter runt vevaxeln och drivs av den.
Dry sump är ju som det är på nästan alla Harley, oljan lagras i en tank å pumpen sitter "torrt".
V-Rod har "wet sump pump" och där badar pumpen i olja, retur behövs inte på pumpen. Retur behövs inte på pumpen utan rinner tillbaka till sumpen.
Om oljetrycket stiger över 35 psi så öppnar en by-pass ventil och returnerar olja för att avlastar.

Om man tittar inne i motorn och oljans väg finns det några "nyheter".
I underkant på varje cylinder finns det munstycke som ska spraya olja under kolven och på cylinderväggen. Den här sprayen har en kylande effekt på kolven och sänker temperaturen runt 50 grader. Vilket lär påverka livslängden. En säkerhetsventil sitter vid varje munstycke och öppnar först vid ett tryck på 12 psi vilket fås om varvtalet överstiger tomgångsvarvtal. Är trycket lägre prioriteras smörjningen av motorns rörliga delar. Med spray-funktionen fås oljedimma (förutom den dimma som fås från det roterande vevpartiet) som smörjer cylinderväggar och kolvbult.
De är tre kolvringar på kolven. Den nedre är tredelad oljering som ska förhindra att olja kommer upp i förbränningsrummet. Den översta ringen är en singel-ring som ska säkra trycket i förbränningsrummet. Den mellersta är en singel-ring som ska hjälpa till med att separera vevhus från förbränningsrum.

Oljedimma och stänk smörjer vevaxellager. Tryckförändringar i vevhuset vid kompression och dekompression driver oljledimman, föroreningar och partiklar lösta i oljan, ut åt höger genom pinionlager. De två kamaxlarna med tillhörande lager, som sitter strax ovanför smörjs även dessa denna väg. Förbindelse finns på detta vis från vevhus, via pinionlager till växellåda och passerar utrymmet innanför kamkåpan, vid kamaxlarna på vägen.

Generellt, så är der partiklar av storleken 5- till 20- micron som ställer till mest skada. Detta beror på att dessa små partiklar har möjligheter att komma in mellan rörliga delar relaterat till normala toleranser mellan dessa.
Skadligast av dessa är partiklar av järn/stål, ja de som man brukar hitta på den magnetiska oljepluggen. Föroreningar som inte fastnar på oljepluggen och som är mindre farliga består av aluminium, plast/gummi och förbränningsrester. Inte helt ofarliga dock då de kan sätta igen oljekanaler.

Ett bra sätt att få veta vad som pågår i motorn är att vid filterbyte öppna det gamla filtret och veckla ut filtermatrialet och inspektera i solljus eller stark belysning.
Är det fina metall glänsande flingor, be någon kunnig mekaniker titta på det. Kan vara hårdmetall från lager.
Är det mera åt det grå hållet är det troligen aluminium från exempelvis kolv.
Guldglimmrande föroreningar kan komma från bussningar.

Ett bra filter tar bort skadliga partiklar samt vatten som bildats vid kondensation i motorn.

Att testa att sätta dit ett oljefilter för bilen kan stå sig dyrt för om den har en intern bypass så är det trolig att denna inte öppnar för än runt 30 psi. Skulle filtret bli igensatt så stoppas det så viktiga oljeflödet då oljepumpen inte ger så högt tryck så att bypassventilen öppnar.
Men skulle man hitta ett dylikt filter med rätt öppningstryck för bypass så kan det vara ett bra val då ytan i filtret troligen är större än på ett hojfilter.
Skulle man hitta ett dylikt filter med rätt öppningstryck för bypass så kan det vara ett bra val då ytan i filtret troligen är större än på ett hojfilter.

Garanti:
I USA hävdar återförsäljare att "du måste använda HD-produkter under garantitiden för att garantin ska gälla". Men detta är inte sant. Enligt USA-lag och tillämpning av dessa (Magnusson-Moss Warranty Improvment Act) är man skyddad om du använder filter eller olja som svarar mot samma standard som HD´s produkter. Ända undantaget är om tillverkaren håller med filter eller olja gratis.
Hur det här funkar med garantin i Sverige vet jag inte, du/någon kanske vet?

Enligt "Service Bullentin M-1097, Cam Bearing Repair Kits" skriver HD att efter kamaxellager-ras finns endast föroreningar vid och runt kamaxellager och oljeretur. Sant??!!


Return to Stuff and ...