v-twin

Stötstångsmotorn

En diagram på hästkrafter och vridmoment i förhållande till varvtal är vad det handlar om. Ligger vi på topp med hästkrafter och vridmoment vid ett varvtal som vi normalt kör på? Sanningen är den att de flesta ligger mellan 2000 och 3750 rpm för det mesta, lite beronde på vilken Harley-modell vi kör. V-Rod och Buell nyttjar andra varvtal. Så till vilken nytta är det om vi får max hästkrafter vid 6500 rpm. Om det är många så kan de ju va kul att ha något att prata om när man klämt några öl, men dom gör knappast någon större nytta.
Stötstångsmotorn, som de moderna luftkylda Harley, har begränsningar när det gäller varvtalet. På de här hojarna sitter kammen (kammarna) långt ner, nästan i höjd med vevaxeln. Lyftarna, om de är hydrauliska eller solida, rullar över kam-loben. Kammen (kammarna) drivs från pinion-axeln. Stötstänger överför rörelsen från lyftarna till vipparmar på de båda topparna. Dessa överför rörelsen till ventilerna. De är mycket skrot som ska röra på sej även vid tusen varv per minut men för att få loss hästarna måste vi upp i högre varv. Ju mindre interna delar behöver röra på sig ju mer av kraften blir kvar till bakhjulet.
De finns en begränsning uppåt hur snabbt prylarna kan jobba ihop utan att komma i otakt, de brukar markeras med ett rött område på varvräknaren. Då vill lyftarna flyga i väg från kammen, stötstängerna oscillera och böja sig och ventilerna öppna mer och längre än kammen vill.
V-Rod har en OHC-motor. Kammarna ligger uppe på toppen och jobbar direkt på ventilerna. De är inga lyftare, stötstänger och vipparmar. Här kan du plocka ut kraften längre upp än hos en Twin Cam, även om den kan varva högre än sina föregångare. Detta beroende på minskad ventilvinkel, kortare slag, lättare kamdrivning och bättre fungerande stötstänger via två kammar.
En "buss" vill ha kraften vid låga varv på grund av sin stora vikt. En 1200S Sportster vill kanske ha kraften längre upp för att kunna dra på växlarna. Att skapa mer vrid vid låga varv är inte helt enkelt om man inte vill ändra utväxling eller plocka på turbo eller supercharging.
Visst man kan byta kammar för att få högre lyft och lägre duration, öka kompressionen, fixa tändning och förgasare/EFI. Men förklaringen ligger i att EVO och TwinCam motorer är redan mycket effektiva och har högt vrid på låga varv, till viss del tack vare den "lilla" diametern i avgasröret. Går man upp i dimension så flyttar man max vrid till ett högre rpm.
Om det är OK att flytta upp varvtalet för att få mer vrid så blir det enklare att välja kammar och avgassystem för att få optimalt flöde av avgaser. Man får ett fenomen som kallas "scavenging", fysikens lagar hjälper avgaserna att suga in ny bränsle/luft-blandning in i förbränningsutrymmet. Vid högre varv kan man öka bränsle/luft-blandning i cylindern med 30%. Med längre duration kan man även få överlapp mellan stängande avgasventil och öppnande insugsventil. Ett grövre avgassysten, typ "aftermarket" hjälper detta att hända, både med ökat flöde och "kinetiska vågor".


Return to Stuff and ...